راههای توبه و استغفار از گناه خود ارضایی چیست؟


راههای توبه و استغفار  از گناه خود ارضایی چیست؟

 

دوست عزیز سلام

اگر چه عمل خود ارضایی را بعضی از دانشمندان غربی جزئی از رفلکسهای طبیعی بدن می شناسندو آن را به دفعات کم توصیه کرده اند – بعضی ابعاد جسمی را در نظر گرفته از آثار و مضرات مخرب و مرگباری که بر روح و روان و جسم می گذارد به طور جدی غفلت کرده اند- اما دین مبین اسلام به شدت  این عمل را مورد سرزنش و نکوهش قرار داده است.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

“هر کس از راهی، غیر از همسرش، شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است”.       [ مؤمنون (۲۳) آیة ۷] یعنی از حکم الهی و انسانی تجاوز کرده است.

پیامبر اسلام در این باره می فرمایند:

“هر کس شهوتش را با دست ( و هر طریق دیگری غیر از مسیر طبیعی و ازدواج) دفع کند، مورد لعنت و نفرت خداوند است”.[ مستدرک، کتاب النکاح، ص ۵۷۰]

ازنظر مراجع تقلید نیز این عمل حرام و گناه می باشد .

لذابه شما و تمام کسانی که به این عمل مبتلا هستند توصیه می کنم هرچه زودتر توبه کرده دست از این عمل برداشته رو به سوی خدا بیاورند و از در رحمت و فضل او نا امید نگردند که خود بزرگترین گناهان است.

اما برای توبه در احادیث و روایات چندین نکته بیان شده که در اینجا به اختصار عرض می کنم :

 

پس از پیدا شدن حالت توبه و پشیمانی و ندامت از کارهای ناپسند، چند عمل سزاوار است:

    ۱ – سه روز روزه گرفتن؛

حضرت امام صادق(ع) می‏فرماید: “توبه نصوح که خداوند به آن امر فرموده، روزه گرفتن روز چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه است”.

(وسائل الشیعه، باب ۸۸، کتاب چهارم، ح ۱)

    ۲ – غسل توبه؛

حضرت رضا(ع) به کسی که می‏خواست از گناه استماع غنا توبه کند، فرمود: “برخیز و غسل کن”. و پیامبر(ص) می‏فرماید: “نیست بنده‏ای که گناهی کند و هر اندازه که باشد، سپس پشیمان شود و توبه کند؛ مگر این که خداوند به عفو و آمرزش به او رجوع می‏فرماید. سپس [به آن شخص که می‏خواست توبه کند] فرمود: برخیز و غسل کن و برای خدا سجده نما”.

(مستدرک الوسائل،  ج ۱۲)

    ۳ – خواندن دو یا چهار رکعت نماز؛

 امام صادق(ع) می‏فرماید:”هر بنده‏ای که گناهی کرد، پس برخیزد و تحصیل طهارت کند (وضو بگیرد) و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب آمرزش نماید، بر خداست که توبه‏اش را بپذیرد”.

(وسائل الشیعه، باب ۸۶ کتاب جهاد)

    ۴ – استغفار و خواندن دعا ؛

استغفار و خواندن دعاهای توبه‏ای که از ائمه اطهار(ع) وارد شده است، خصوصاً دعاهای صحیفه سجادیه (به خصوص دعای ۳۱) و نیز مناجات خمسة عشر (بخصوص مناجات اول) و… باید هنگام خواندن دعا، معانی آنهارا متذکر باشد و سعی کند که حالش با گفتارش یکی باشد.

 

    ۵ – تکرار توبه و استغفار؛

 حضرت صادق(ع) می‏فرماید: “هرگاه بنده‏ای زیاد آمرزش جوید، نامه عملش بالا می‏رود، در حالی که می‏درخشد”.

 (کافی، کتاب دعا، باب استغفار)

    ۶ – در نظر گرفتن زمان مناسب برای استغفار؛

اختیار کردن وقت سحر برای استغفار (هر چند در هر وقتی که حالت توبه و دعا باشد، استغفار در آن وقت مطلوب و نافع است) ؛ لکن سحر اثر خاصی در پاک شدن از گناهان دارد و خداوند در چند جای قرآن مجید، به آن امر فرموده و استغفار کنندگان در سحر را مورد ثنای خود قرار داده است و آن را صفای اهل تقوا و بهشتیان می‏شمارد”.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد